Instytut Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie oferuje studia podyplomowe na kierunkach
Więcej o kierunku
Bibliotekoznawstwo
i informacja naukowa
◾osób, które chcą pracować w bibliotekach (prowadzonych przez inne niż szkoła placówki wychowawcze) i ośrodkach informacji
◾osób bez uprawnień pedagogicznych pragnących nabyć kwalifikacje do pracy w bibliotekach innego typu niż szkolne czy pedagogiczne.
Studia umożliwiają poznanie i zdobycie kompetencji w zakresie:
◾organizacji działalności bibliotecznej i informacyjnej,
◾znajomości nowoczesnych metod i technik stosowanych w procesach informacyjno-bibliotecznych (komputeryzacja bibliotek, systemy informacyjno-wyszukiwawcze, digitalizacja zbiorów i technik prezentowania informacji),
◾pracy z czytelnikiem i użytkownikiem informacji,
◾praktycznych umiejętności w zakresie tradycyjnego i elektronicznego opracowania
i ewidencji zbiorów,
◾znajomości nowoczesnych metod marketingowych promujących bibliotekę,
◾przygotowania do czynnego uczestnictwa w pracy kulturalno-oświatowej.
◾posiada ogólną wiedzę z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej oraz przygotowanie zawodowe umożliwiające podjęcie pracy w różnych instytucjach zajmujących się gromadzeniem, opracowaniem i udostępnianiem dokumentów;
◾potrafi w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę, umie organizować działalność biblioteczną i informacyjną, pracować z czytelnikiem i użytkownikiem informacji;
◾zna strukturę i organizację placówek bibliotecznych i poziomy odpowiedzialności związane z jej zarządzaniem;
◾zna zasady tradycyjnego i elektronicznego opracowania i ewidencjonowania zbiorów;
◾umie zastosować przepisy regulujące ich działalność, zna metody i techniki stosowane w procesach informacyjno-bibliotecznych;
◾orientuje się w różnych typach źródeł informacji, posiada umiejętności sprawnego wyszukiwania, selekcji i oceny jakości informacji;
zna nowoczesne systemy biblioteczno-informacyjne i techniki wyszukiwawcze;
◾rozumie znaczenie nowoczesnych metod marketingowych promujących bibliotekę i pracę z czytelnikiem;
posiada ogólną wiedzę o funkcjonowaniu współczesnego rynku mediów w Polsce, jego organizacji, przemianach własnościowych, ilościowych i jakościowych;
◾potrafi promować idee odnoszące się do cywilizacji technologicznej i cyfryzacji, społeczeństwa wiedzy, kultury informacyjnej;
◾jest przygotowany do czynnego uczestnictwa w pracy kulturalno-oświatowej środowiska, w którym pracuje.
Bibliotekoznawstwo i informacja naukowa z modułem nauczycielskim
◾dla osób, które chcą uzyskać kwalifikacje do pracy w bibliotece szkolnej
◾dla osób, które chcą uzyskać kwalifikacje do pracy w bibliotece prowadzonej przez inną niż szkoła placówce oświatowej podległej Ministerstwu Edukacji Narodowej (na podstawie: Rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela).
Studia umożliwiają poznanie i zdobycie kompetencji do pracy w bibliotece szkolnej i pedagogicznej, a także w innych bibliotekach w zakresie:
◾organizacji działalności bibliotecznej i informacyjnej,
◾znajomości nowoczesnych metod i technik stosowanych w procesach informacyjno-bibliotecznych (komputeryzacja bibliotek, systemy informacyjno-wyszukiwawcze, digitalizacja zbiorów i technik prezentowania informacji),
◾pracy z czytelnikiem i użytkownikiem informacji, szczególnie w bibliotekach szkolnych i pedagogicznych,
◾praktycznych umiejętności w zakresie tradycyjnego i elektronicznego opracowania i ewidencji zbiorów,
◾znajomości nowoczesnych metod marketingowych promujących bibliotekę,
◾przygotowania do czynnego uczestnictwa w pracy kulturalno-oświatowej, szczególnie na terenie szkoły.
◾posiada ogólną wiedzę z zakresu bibliotekoznawstwa i informacji naukowej;
◾posiada przygotowanie zawodowe umożliwiające podjęcie pracy nie tylko w bibliotece szkolnej i pedagogicznej, ale także w różnych instytucjach zajmujących się gromadzeniem, opracowaniem i udostępnianiem dokumentów;
◾potrafi w praktyce wykorzystać zdobytą wiedzę, umie organizować działalność biblioteczną i informacyjną, pracować z czytelnikiem i użytkownikiem informacji;
◾zna strukturę i organizację placówek bibliotecznych i poziomy odpowiedzialności związane z jej zarządzaniem;
◾zna zasady tradycyjnego i elektronicznego opracowania i ewidencjonowania zbiorów;
◾umie zastosować przepisy regulujące ich działalność, zna metody i techniki stosowane w procesach informacyjno-bibliotecznych;
◾orientuje się w różnych typach źródeł informacji, posiada umiejętności sprawnego wyszukiwania, selekcji i oceny jakości informacji;
◾zna nowoczesne systemy biblioteczno-informacyjne i techniki wyszukiwawcze;
◾rozumie znaczenie nowoczesnych metod marketingowych promujących bibliotekę i pracę z czytelnikiem;
◾posiada ogólną wiedzę o funkcjonowaniu współczesnego rynku mediów w Polsce, jego organizacji, przemianach własnościowych, ilościowych i jakościowych;
◾potrafi promować idee odnoszące się do cywilizacji technologicznej i cyfryzacji, społeczeństwa wiedzy, kultury informacyjnej;
◾jest przygotowany do czynnego uczestnictwa w pracy kulturalno-oświatowej środowiska, w którym pracuje.