Bożena Jaskowska
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie
Celem referatu jest przedstawienie problematyki związanej z wykorzystaniem sztucznej inteligencji w twórczości artystycznej, ze szczególnym uwzględnieniem pisana tekstów literackich, a także zastanowienie się nad przyszłością tego zjawiska. Przybliżono historię i podstawowe cechy sztucznej inteligencji, a także wskazano obszary jej zastosowania w sztuce i twórczości literackiej. Przedstawiono też przykłady wykorzystania modeli obliczeniowych typu GPT w generowaniu tekstów informacyjnych i naukowych oraz scharakteryzowano wybrane aplikacje bazujące na AI: Sudowrite, Grammarly, Copy.ai i Jasper. Czy czeka nas epoka piśmiennictwa tworzonego przez algorytmy? Czy, a jeśli tak, to gdzie istnieją granice wykorzystywania uczenia maszynowego w tworzeniu literatury pięknej? Czy sztuczna inteligencja może być kreatywna i ekspresyjna, czy są to cechy zastrzeżone wyłącznie dla ludzi? Jak wyglądają w tym względzie kwestie etyczne i prawne? Referat jest próbą odpowiedzi na te pytania oraz nakreślenia szerszego kontekstu wpływu technologii na twórczość artystyczną. Rozważania oparto na metodzie analizy piśmiennictwa oraz uzupełniono badaniem ankietowym przeprowadzonym wśród studentów Instytutu Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego.