Program konferencji naukowej „Synergia słowa i działania. Współczesne praktyki czytania, animacji i współtworzenia kultury czytelniczej”
16-17 marca 2023 r.
Organizatorzy: Instytut Filologii Polskiej, Instytut Nauk o Informacji Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, Podchorążych 2
Patronat honorowy: Instytut Książki, Biblioteka Narodowa, Polskie Towarzystwo Biblioterapeutyczne we Wrocławiu
Współpraca: Biblioteka Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, Koło Naukowe COOLturoznawcy
CZWARTEK 16 marca, sala 344
- 8:30-9:00 Rejestracja, hol przed salą 344
- 9:00-9:20 Otwarcie konferencji
Referaty wprowadzające
- 9:20-9:50 dr Zofia Zasacka, Biblioteka Narodowa: Czytelnicy i społeczne obiegi książek
- 9:50-10:10 Gabriela Dul, Instytut Książki: „Mała książka – wielki człowiek” – kampania społeczna i projekty bookstartowe Instytutu Książki.
- 10:10-10:30 Michał Zabłocki, Fundacja Poemat: Dwa sposoby na czytanie i pisanie – opowieść o projektach Dyskusyjne Kluby Czytelnicze i Skriptura
- 10:30-10:50 dr Wanda Matras-Mastalerz, Literatura jako narzędzie wspierające rezyliencję w sytuacjach kryzysowych
- 10:50-11:10 mgr Anna Pyzik, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK: Lektura przez doświadczanie. Warsztaty Aktywne czytanie w MOCAK-u
11:10-11:15 Dyskusja
11:15-11:30 Przerwa kawowa
Młodzi czytelnicy
- 11:30-12:00 dr Jan Czechowski, Małopolska Uczelnia Państwowa im. rtm. W. Pileckiego w Oświęcimiu: Promowanie czytelnictwa wśród dzieci
- 12:00-12:20 mgr Milena Dudzik, Uniwersytet Śląski w Katowicach: Narzędzia marketingowe w budowaniu motywacji czytelniczych uczniów
- 12:20-12:40 mgr Klaudia Sordyl, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie: Polski rynek książki (i książki) dla dzieci wobec kryzysu – aktywność pola wydawniczego
- 12:20-13:00 mgr Joanna Samp-Szulc, Uniwersytet Gdański w Gdańsku: Szyfry języka i kultury, czyli uczeń z doświadczeniem migracji czyta literaturę polską
- 13:00-13:20 lic. Julia Iwanicka, Uniwersytet Wrocławski: Teoria queer a najnowsza literatura młodzieżowa
13:20-13:40 dyskusja
14:00-15:00 Przerwa obiadowa
- 15:00-18:00 Lektura przez doświadczanie. Warsztaty Aktywne czytanie w MOCAK-u Anny Pyzik (Podchorążych 2). Zapisy: stoch@uken.krakow.pl (do 5 marca)
Aktywne czytanie to autorska metoda pracy warsztatowej z książką dla dzieci polegająca na przeplataniu lektury aktywnościami uruchamiającymi wyobraźnię i pobudzającymi kreatywność. Warsztat będzie równocześnie szansą na zapoznanie się z metodą. Zajęcia prowadzone metodą aktywnego czytania odbywają się w Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK od 2016 roku.
- 16:00-18:00 Wizyta studyjna w Bibliotece MOCAK-u, Lipowa 4 (dojazd we własnym zakresie). Zapisy: stoch@uken.krakow.pl (do 5 marca)
W pierwszej części odbędzie się krótka prezentacja Magdaleny Mazik, kierowniczki Działu Wiedzy o Sztuce Biblioteki Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, pt. „Biblioteka otwarta”. Co to znaczy w praktyce? Wystąpienie będzie podsumowaniem pierwszej dekady działalności Biblioteki MOCAK-u. Następnie zapraszamy na „zwiedzanie dramaturgiczne” Biblioteki Mieczysława Porębskiego.
Piątek 17 marca, sala 539
Kolektywnie, kreatywnie, instytucjonalnie
- 9:00-9:20 mgr Emilia Sitek, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie: Impro-pisanie w przestrzeni miasta
- 9:20-9:40 mgr Joanna Złotkowska, Uniwersytet Wrocławski: Gdański „Benefis Dojrzałości” jako forma artystycznej międzypokoleniowej komunikacji (online)
- 9:40-10:00 inż. Piotr Fałat, Uniwersytet Warszawski: Nagroda fandomu polskiego im. Janusza Zajdla jako strategia promocji czytelnictwa literatury fantastycznej
- 10:00-10:20 dr Izabella Adamczewska-Baranowska, Uniwersytet Łódzki: Ożywianie kanonu lektur szkolnych. Łukasz Barys versus Grzegorz Uzdański
10:20-10:40 dyskusja
10:40-11:20 przerwa kawowa
Fan(dom) studies
- 11:20-11:40 mgr Marta Kraszewska, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: A jednak czytają! Czytelnictwo a obecność w fandomie
- 11:40-12:00 Anna Machacz, Wydawnictwo Wrażlive: Książka ma moc! (język polski)
- 12:00-12:20 mgr Daria Banasiewicz, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu: Kiedy czytelnicy biorą sprawy w swoje ręce – ustanawianie bestsellerów za pomocą nowych mediów. Przypadek „Pieśni o Achillesie” Madeline Miller
- 12:20-12:40 lic. Kajetan Poniatyszyn, Uniwersytet Wrocławski: Z zagadnień słonecznego optymizmu. Solarpunkowa działalność fanowska w Polsce
12:40-13:00 Dyskusja
13:00-13:40 przerwa obiadowa
- 13:40-14:00 lic. Weronika Kociołek, Uniwersytet Wrocławski: Obrzeża literatury. O treściach kontrowersyjnych na internetowych portalach pisarskich
- 14:00-14:20 lic. Weronika Ciałowicz, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie: „#LGBTBOOKSTAGRAM” – Instagram jako narzędzie promocji literatury queer
- 14:20-14:40 mgr Tomasz Ryrych, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie: „Gry role-play: od rozrywki do ćwiczenia narracyjnego (o Radku Raku i innych)”
14:40-15:00 Dyskusja, podsumowanie konferencji