dr Wanda Matras-Mastalerz
Dyżur:
PIĄTEK 10.00-10.30,
PIĄTEK 12.00-13.00
PIĄTEK 12.00-13.00
ORCID ID:
Stanowisko:
- Adiunkt w Katedrze Kultury Informacyjnej
Pełnione funkcje:
- Kierownik Praktyk Pedagogicznych w INoI
- Kierownik Studiów Podyplomowych Bibliotekoznawstwo i Informacja Naukowa oraz Studiów Podyplomowych Bibliotekoznawstwo i Informacja Naukowa z Modułem Nauczycielskim
- Kierownik Kursów Biblioterapii i Bajkoterapii
- Członek Rady Programowej Uniwersytetu Dzieci i Rodziców UP
- Członek Rady Programowej Uniwersytetu Trzeciego Wieku UP
Wykształcenie:
- 2007 Dr nauk humanistycznych w dziedzinie literaturoznawstwa, Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie
- 2008 Uzyskanie Certyfikatu Nauczyciela Biblioterapii Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu
- 1998 Mgr Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej, Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. KEN w Krakowie
Specjalizacja naukowa:
- Zarządzanie informacją
- Kultura literacka
- Biblioterapia
- Historia prasy
- Edukacja medialna i czytelnicza
- Techniki pracy umysłowej i rozwoju intelektu, stymulacja pamięci
Zainteresowania badawcze:
- Nauki społeczne
- Nauki o komunikacji społecznej i mediach
- Nauka o informacji, zarządzanie informacją, medioznawstwo
- Literatura współczesna w polskiej przestrzeni medialnej
- Czytelnictwo i biblioterapia
Prowadzone zajęcia:
- Zarządzanie procesami informacyjnymi
- Współczesne systemy medialne
- Biblioterapia
- Metody i formy terapii zajęciowej
- Animacja kultury
- Bibliotekarstwo
- Dydaktyka Biblioteczna
- Komunikacja społeczna i medialna
- Problemy kultury współczesnej
Współpraca ze środowiskiem:
- Członek Polskiego Towarzystwa Biblioterapeutycznego we Wrocławiu
- Kierownik Zespołu ds. Badań nad Książką w ramach Ośrodka Badań nad Mediami UP w Krakowie
- Członek Rady Programowej Uniwersytetu Trzeciego Wieku UP w Krakowie
- Opiekun naukowy UTW UP, oddział w Kętach
- Członek Rady Programowej Uniwersytetu Dzieci i Rodziców UP w Krakowie
- Członek Rady Programowej Centrum Literatury Dziecięcej w Oświęcimiu
- Redaktorka „Biblioterapii w Szkole”, dodatku do „Biblioteki w Szkole”
Wybrane publikacje:
Monografie autorskie
- Kultura literacka i artystyczna na łamach „Przekroju” M. Eilego. Tom. 1. Twórcy i analiza zawartości magazynu z lat 1945-1948 / Wanda Matras-Mastalerz. – Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, 2021. – 329 s., ISBN 978-83-8084-619-7
Artykuły w czasopismach
- W. Matras-Mastalerz, J. Ladorucki, Marian Eile – redaktor, artysta, wizjoner kultury w 75. rocznicę ukazania się „Przekroju”, „Rocznik Historii Prasy Polskiej” 2021, T. 24, z. 1, s. 171-191
- Kulturotwórcza rola „Przekroju” Mariana Eilego: analiza zawartości tygodnika z lat 1945-1969, „Rocznik Historii Prasy Polskiej”, 2020, T. 23, z. 2, s. 91-109
- Metafory literackie w procesie (auto)modelowania i rozwoju młodego czytelnika, „Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia de Cultura”, 2019, z. 11 (4), s. 134-149.
- Funkcja dydaktyczno-prewencyjna książek Jany Frey wydanych w serii „Nasza Biblioteka” Zakładu Narodowego im. Ossolińskich we Wrocławiu. „Orbis Linguarum” 2018 nr 48, s. 155-167.
- Biblioterapia – ewolucja teorii i rozwój praktyki. Przegląd na podstawie doświadczeń polskich i zagranicznych. „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum” 2016 nr 1/2, s. 29-44.
- Biblioterapia w procesie umacniania zdrowia psychicznego i fizycznego czytelników. „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne” 2016 T. 27, s. 91-118.
- The role of national legends in the process of shaping the identity of children and teenagers, ”Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia ad Bibliothecarum Scientiam Pertinentia” 2016 z. 14, s. 367-377.
Rozdziały w monografiach
- Synergia słowa i obrazu w kreatywnych formach pracy z książką. W: Kultura – sztuka – edukacja. T. 4. Red. Barbara Kurowska, Kinga Łapot-Dzierwa. Kraków 2020, s. 89-99.
- Infantylni dorośli i dojrzale dzieci e powieściach Christine Nöstlinger. W: Światy dzieciństwa : infantylizacje w literaturze i kulturze. Red. M. Chrobak, K. Wądolny-Tatar. Kraków 2016, s. 33-48.
- Książka uczy, bawi, wychowuje, czyli o korzyściach płynących z mądrej lektury. W: Kultura – sztuka – edukacja. T. 2. Red. B. Kurowska, K. Łapot-Dzierwa. Kraków 2016, s. 144-161.
- Multimodalność Expresive Arts Therapy w bajkowym świecie kamishibai. W: Literatura i inne sztuki w przestrzeni edukacyjnej dziecka. Red. A. Ungeheuer-Gołąb i U. Kopeć. Rzeszów 2016, s. 348-357.
- Ocalić od zapomnienia… : narracje autobiograficzne w generatywnych przekazach seniorów. W: Człowiek i medium : terapia – rozwój – (auto)narracja. Red. A. Ogonowska. Kraków 2016, s. 173-189.
- Uniwersytety trzeciego wieku jako przestrzeń dla ochrony międzypokoleniowej transmisji wartości. W: Starość : jak ją widzi psychologia. Red. M. Kielar-Turska. Kraków 2016, s. 555-577.
- Potencjał edukacyjny i terapeutyczny bajek filozoficznych. W: Człowiek i medium : terapia – rozwój – (auto)narracja. Red. A. Ogonowska. Kraków 2016, s. 49-70.